Voor welk doel kun je content marketing inzetten?

Wanneer je aan content marketing doet, dan is je doel natuurlijk niet het delen van content. Je wilt dat jouw content uiteindelijk iets gaat opleveren – of je moet een tweede Wikipedia willen zijn – omdat ook bij jou de kachel moet blijven branden.

Je moet dus voordat je klakkeloos content gaat maken en verspreiden je strategie en doel helder hebben. Als je voor jezelf eenmaal een doel hebt gesteld, dan ga je pas verder met het creëren van content.

Om je een beetje op weg te helpen met het vaststellen van je doel, heb ik de 5 belangrijkste doelen voor je op een rijtje gezet.

1: Naamsbekendheid vergroten

Het nummer één doel van de meeste bedrijven die aan content marketing doen, is meer naamsbekendheid krijgen. Door middel van zichzelf online meer zichtbaar maken is het de bedoeling dat een bedrijf via waardevolle content meer gezien gaat worden.

Dit kan bijvoorbeeld door een eigen blog door middel van SEO-teksten die goed gevonden worden in de zoekresultaten, maar ook door bijvoorbeeld branded content te verspreiden via andere kanalen.

2: Verkopen

Een ander doel voor content marketing is natuurlijk het genereren van verkopen. Het is een feit dat een bezoeker vaak pas besluit een aankoop te doen  bij de zevende keer dat hij ‘contact’ heeft met jouw bedrijf – vooral als het om een duur product gaat ga je al snel naar die zeven maal contact toe. Als je in jouw strategie de juiste content serveert aan je bezoeker, dan wordt de kans groter dat deze bij je gaat kopen.

Hierbij zou je kunnen denken aan een strategie waarbij je Facebook advertenties gebruikt en bij elke bezoeker een retargeting pixel plaatst die op jouw verkooppagina is geweest.

Wanneer deze pixel eenmaal is geplaatst kun je deze bezoeker op maat gemaakte advertenties vertonen via Facebook, waarmee je hem gaat ‘verleiden’ om toch nog eens naar je product te kijken. Je kan deze bezoeker dan naar een andere pagina leiden waarop je bijvoorbeeld nog meer laat zien van je product met eventueel een gratis testperiode erbij.

Op deze manier zou je content marketing kunnen inzetten om uiteindelijk meer verkopen te realiseren.

3: Leadgeneratie

Een lead kan uiteindelijk een klant van je worden. Het binnenhalen van een lead is over het algemeen makkelijker dan het daadwerkelijk maken van de sale. Maar als je aan jouw leads goede en waardevolle content presenteert, dan is de kans vele malen groter dat ze ook jouw uiteindelijke klant worden.

Als je leads wilt verzamelen, dan is het belangrijk dat je een sterke landingspagina opzet. Vervolgens vraag je op deze landingspagina of jouw bezoeker zijn naam en e-mailadres in zou willen vullen – vraag niet meer gegevens dan nodig, want hoe meer je vraagt hoe sneller iemand afhaakt. Het laten invullen van de gegevens van je bezoeker kun je het beste doen in ruil voor iets van waarde wat je aan hen weg geeft. Denk bijvoorbeeld aan 3 gratis video’s met tips, een e-book of een gratis testperiode van je product of dienst. Als je gratis iets weg geeft zullen mensen eerder geneigd zijn om hun gegevens achter te laten.

Heb je eenmaal de contactgegevens van je bezoeker, dan kun je deze vervolgens  – via bijvoorbeeld e-mailmarketing – laten zien wie je bent, wat je doet en hoe jij jouw toekomstige klant kan helpen.

4: Betrokkenheid en interactie

Content marketing kun je ook inzetten om meer interactie en betrokkenheid te krijgen. Je zou dit kunnen doen omdat je wilt weten wat er speelt bij jouw bezoekers, zodat je later hun ‘pijn’ kunt wegnemen met behulp van een product wat je verkoop.

Daarnaast kun je met meer interactie een band opbouwen met je bezoekers. Wanneer er meer binding is met jou en je bedrijf, dan hebben mensen er een prettig gevoel bij en zullen daardoor eerder geneigd zijn om bij jou iets te kopen, dan bij je concurrent.

5: Leadnurturing

Leadnurturing is je bestaande klanten blijven voorzien van content zodat ze jou niet gaan vergeten en altijd aan jouw bedrijf denken als ze weer iets nodig hebben.

Daarnaast kun je via leadnurturing heel eenvoudig andere producten presenteren aan je klanten. Stel dat jouw klant bijvoorbeeld product ‘X’ bij jou gekocht heeft en jij hebt ondertussen product ‘Y’ klaar staan wat een geweldige aanvulling is op product ‘X’, dan kun je door bijvoorbeeld één simpele e-mail deze klant contacten en melden dat je een geweldige aanvulling hebt voor het product dat hij gekocht heeft.

Wat wordt jouw doel?

Je kan nu voor jezelf gaan bepalen welk doel jij hebt voor jouw business. Als je eenmaal je doel hebt, dan ga je daarvoor een strategie maken. Werk alles eerst uit, zodat elk stuk content op de juiste plaats gezet wordt. Schaaf het eventueel bij als je niet helemaal het juiste effect ervaart. Je zal dan zien dat het op een gegeven moment een goed geoliede machine is.

maart 28, 2017

Geschreven door: Remon

Remon is content manager en managing director bij Tekstopdracht.nl. Tekstopdracht.nl is het nummer 1 platform van Nederland, waar tekstschrijvers en opdrachtgevers samen komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Facebook reacties