Waarom heb jij een website voor je bedrijf en wat is het doel van jouw website?

website doel

Je hebt een nieuw bedrijf opgericht. Daar hoort natuurlijk een mooie website bij. Want een bedrijf hebben zonder website, dat kan vandaag de dag niet meer. Je huurt vervolgens een webdesigner in om voor een flinke smak geld, een super gelikte website te laten bouwen.

Nu is het plaatje helemaal compleet. Je hebt een te gek bedrijf opgezet en je hebt er meteen een prachtige website bij.

Maar heeft je website eigenlijk wel een doel? Heb je nagedacht over het nut van jouw website en hoe deze jouw bedrijf verder kan ondersteunen? Het hebben van een website voor je bedrijf kan namelijk nooit een doel op zich zijn. Het moet wel iets toevoegen, zoals het binnenhalen van nieuwe klanten – ja, ook als je loodgieter of timmerman bent is je website belangrijk dan je denkt.

Jouw website als klantenmagneet

Zoals gezegd is het hebben van een website dus nooit een doel op zich. Want als dat je doel is, dan is het erg zonde van het geld dat je erin hebt gestopt om je website te laten maken. Je zou je website juist moeten gebruiken als klantenmagneet.

Je website is namelijk datgene waar mensen op terecht zullen komen, nadat ze een zoekopdracht hebben ingevoerd in Google. Je website is simpelweg één van de beste manieren om nieuwe klanten aan te trekken.

Sta je als ondernemer nog steeds in één of ander vaag telefoonboek waar je veel geld voor betaalt? Of adverteer je nog steeds in de lokale krant? Stop daar dan mee en investeer wat meer in je website en de vindbaarheid van jouw website. dat gaat je veel meer opleveren.

Zoek een goede freelance tekstschrijver die sterke SEO-teksten schrijft voor je website, waardoor je beter gevonden wordt. Ben je bijvoorbeeld een ‘tekstschrijver uit Amsterdam’, zorg er dan voor dat je vindbaar wordt op de zoekterm ‘tekstschrijver Amsterdam‘. Zo wordt je website een echte klantenmagneet

Maak je bezoeker duidelijk wat jouw doel is

Je website zal werken als een klantenmagneet. Maar als die klant op jouw website komt, dan wil hij wel graag weten welk probleem jij voor hem kunt oplossen en hoe hij van jou en jouw diensten gebruik kan maken.

Dat betekent dus dat je op jouw website een aantal zaken duidelijk moet hebben. Hieronder vind je een aantal punten die je zeker terug moet laten komen op je website, zodat het voor een klant duidelijk is wat jij voor hem kunt betekenen en hoe hij gebruik van jou, of je diensten kan maken.

  1. Duidelijke headline. ‘Welkom op onze website’. Helaas kom je deze titel nog steeds tegen. Dit is je eerste gemiste kans, want het zegt namelijk helemaal niks over wat je doet. Zorg er dus voor dat je een pakkende titel plaatst om direct de aandacht te grijpen van je bezoeker – denk aan de AIDA-formule.

    Ben je bijvoorbeeld loodgieter, dan is veel beter om een titel te plaatsen als:

    “Heeft u een lekkende kraan of verstopt toilet? Wij lossen het vandaag nog voor u op.”

    Dit zegt meteen wat je doet en dat je het probleem meteen oplost voor de klant. En dat wil hij graag.

  2. Duidelijke teksten, gericht op jouw oplossing van een probleem. In je teksten moet je uitgebreid toelichten hoe jij jouw klant gaat helpen met zijn probleem. Ga dus niet uitgebreid vertellen op je website wat de historie is van jouw bedrijf en met wat voor materiaal jullie werken, want dat boeit de klant namelijk niet zo.

    Hij wil gewoon weten welke oplossing jij biedt om het probleem op te lossen waar hij nu mee zit.

  3. Opvallende bestelknop, contactformulier of telefoonnummer. Als het jouw klant helemaal duidelijk is dat jij diegene bent die zijn probleem gaat oplossen, dan wil hij ook dat het zo snel mogelijk geregeld is.Hij heeft geen zin om dat uit te moeten vogelen hoe hij jouw dienst of product kan afnemen of bestellen.

    Zorg er daarom voor dat het heel duidelijk is voor een klant waar hij dit kan doen. Dat kun je duidelijk maken door bijvoorbeeld een grote en opvallende bestelknop te plaatsen, die niet te missen is. Of plaats een opvallend contactformulier waarin je duidelijk aangeeft welke gegevens jij nodig hebt.

    Wil je dat klanten jou bellen? Plaats dan duidelijk je telefoonnummer op je website en maak hem klikbaar voor mobiele bezoekers. Zo hoeven ze niet zelf het nummer in te toetsen, maak hoeven ze alleen maar op het nummer te klikken, waarna vervolgens hun belscherm verschijnt.

Is jouw doel duidelijk op je website?

Nu je deze punten hebt gelezen, wil ik dat je eens even kritisch kijkt naar je eigen website. Is jouw doel helder en zien klanten direct hoe jij hen gaat helpen met hun probleem? En is het direct duidelijk voor een klant hoe hij jouw product of dienst zo snel mogelijk kan afnemen?

Als je hier de antwoorden op hebt, dan weet je welke punten je moet aanpakken op je website.

Mocht je het echter lastig vinden om goede teksten te schrijven, dan zou je op ons platform contact op kunnen nemen met één of meerdere freelance copywriters. Zij kunnen je te alle tijden helpen aan duidelijk en goed converterende teksten.

 

mei 22, 2017

Geschreven door: Remon

Remon is content manager en managing director bij Tekstopdracht.nl. Tekstopdracht.nl is het nummer 1 platform van Nederland, waar tekstschrijvers en opdrachtgevers samen komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Facebook reacties