Wat is het verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter?

Tekstschrijvers en copywriters, een leek zal deze 2 groepen al snel bestempelen als ‘het zelfde’. Ja, okay, ze schrijven allebei teksten, maar daar houdt de vergelijken tussen deze 2 groepen dan ook eigenlijk wel mee op. Een tekstschrijver vergelijken met een copywriter is het zelfde als een appel met een peer vergelijken.

Om het verschil tussen een tekstschrijver en een copywriter goed duidelijk te maken, zal ik in dit artikel uitleggen wat een tekstschrijver nou exact doet en wat een copywriter doet.

Wat doet een tekstschrijver?

Een tekstschrijver huur je net name in wanneer je goede en mooie (informatieve) teksten nodig hebt. Een tekstschrijver kan zich heel goed in een onderwerp verdiepen voor je en zal deze opgedane informatie voor jou om kunnen zetten in een perfect opgebouwd artikel, waarbij het grammaticaal tip top in orde is en waarbij de tekst naadloos aansluit op jouw doelgroep.

Daarnaast kun je een goede tekstschrijver dankzij zijn analytisch vermogen ook in huren om een review te schrijven over een bepaald product. Een goede tekstschrijver kan namelijk perfect research doen naar een product en vervolgens alle ervaringen met het product verwerken in een goed opgebouwde review waarin alle aspecten beschreven worden.

als je de specialisatie van een tekstschrijver heel kort zou samen vatten, dan zou je kunnen zeggen dat een tekstschrijver een scherp inzicht heeft om iets te onderzoeken, en vervolgens deze opgedane kennis te verwoorden in een perfect opgebouwde tekst die grammaticaal tip top in orde is.

Wat doet een copywriter?

Een copywriter is het type schrijver die je inhuurt wanneer je wilt verkopen. Waar de kracht van een tekstschrijver ligt bij het informeren en entertainen, ligt de kracht van de copywriter in het schrijven van commerciële teksten.

Een copywriter zal minder bezig zijn met een geweldig grammaticaal stuk neer te zetten, maar zal meer schrijven in ‘spreektaal’. De copywriter zal zijn teksten meer op gevoel schrijven, aangezien hij de lezer uiteindelijk wil overhalen om tot een verkoop over te gaan. En als daar dan een ‘trucje’ voor nodig is die taalkundig misschien niet helemaal correct is, dan is dat niet erg.

Natuurlijk zal ook een copywriter geen spelfouten maken en geen kromme zinnen neerzetten. Maar zijn teksten zullen meer lijken op een verhaal wat verteld wordt omdat hij wil inspelen op emoties. Teksten van een copywriter zullen worden opgebouwd via de zogenaamde AIDA-formule, omdat een lezer op deze manier stap voor stap warm wordt gemaakt voor de aankoop van een product.

Kan een tekstschrijver dan geen copywriter zijn?

Ja, dat is zeker wel mogelijk, maar als je een goede tekstschrijver bent, dan wil dat niet automatisch zeggen dat je ook een goede copywriter bent – andersom geldt het natuurlijk ook.

Vergelijk het bijvoorbeeld eens met voetbal. Marco van Basten was een geweldige voetballer, als spits scoorde hij geweldige doelpunten. Maar dat wil niet zeggen dat hij op een verdedigende positie net zo goed zou presteren als dat hij dat aanvallend deed.

En wat voor Marco van Basten geldt bij het voetbal, zo geldt dat ook voor copywriters en tekstschrijvers bij het schrijven van teksten. Een tekstschrijver die dus geweldige goed opgemaakte teksten kan schrijven, is misschien niet zo geweldig in het schrijven van verkoopteksten. En een copywriter die super goed converterende verkoopteksten schrijft, kan misschien niet eens een fatsoenlijk uitgewerkt artikel voor je schrijven.

Heb ik nu een copywriter nodig of een tekstschrijver?

Als je op het punt staat om iemand in te huren voor een tekst die geschreven moet worden, dan is de grote vraag die je jezelf zou moeten stellen: “wat is het doel van mijn tekst?”. Heb je een tekst nodig die bijvoorbeeld informatie moet geven over een bepaald onderwerp, dan zul je een tekstschrijver in de arm moeten nemen.

Heb je echter een tekst nodig die gericht is op de verkoop van je nieuwe dienst of product, dan zal je zeker voor een copywriter moeten gaan.

Hopelijk is het verschil tussen deze twee soorten schrijvers duidelijk geworden. Mocht je nu iemand willen inhuren voor het schrijven van een tekst, dan kun je altijd kijken of onze freelance tekstschrijvers en freelance copywriters iets voor je kunnen betekenen.

maart 9, 2017

Geschreven door: Remon

Remon is content manager en managing director bij Tekstopdracht.nl. Tekstopdracht.nl is het nummer 1 platform van Nederland, waar tekstschrijvers en opdrachtgevers samen komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Facebook reacties