Verkooptekst schrijven? Gebruik de AIDA-formule.

aida formule copywriting

Wanneer je een commerciële tekst gaat schrijven – voor op bijvoorbeeld een verkooppagina  – dan wil je daar natuurlijk een zo goed mogelijk resultaat uit halen. Een veel gebruikte methode voor een goede verkooptekst is de zogenaamde “AIDA-formule”. Als je de AIDA-formule gebruikt op je verkooppagina, dan laat je een bezoeker eigenlijk door 4 stappen heen gaan, met als resultaat meer verkopen.

In dit artikel zal ik je de 4 stappen laten zien, zodat je deze zelf kan gaan gebruiken in jouw verkoopteksten.

Stap 1: Attention.

Vandaag de dag gaat alles super snel. Als we iets op internet bestellen dan hadden we dat het liever gisteren al in huis gehad dan vandaag. En dat we met alles snel zijn blijkt ook uit onze website bezoeken. Als onze aandacht namelijk niet direct wordt gegrepen, dan verlaten we direct de website weer en gaan verder in Google om een beter resultaat te zoeken.

Het is dus belangrijk dat je binnen 3 seconden de aandacht weet te grijpen van een bezoeker. Een bezoeker moet al direct de gedachte hebben dat jouw website wel eens hetgeen kon bieden wat hij zoekt.

Maar ja, hoe grijp je nou in 3 seconden de aandacht van je bezoeker? De aandacht kun je grijpen door een knallende en niet te missen headline – en eventueel sub-headline.

Hier kun je meer vinden over het schrijven van pakkende headlines.

Stap 2: Interest.

Wanneer je eenmaal de aandacht van je bezoeker hebt weten te pakken, dan is het tijd voor stap 2, namelijk: interest. Je gaat er dus voor zorgen dat jouw bezoeker geïnteresseerd raakt in hetgeen jij hem te bieden hebt.

Dit kun je doen door bijvoorbeeld een probleem aan de kaak te stellen, wat erg herkenbaar is voor je bezoeker en waarbij je laat zien dat je voor dit probleem de perfecte oplossing hebt. Als je bezoeker zichzelf en zijn probleem herkent, dan zal deze zeker weten interesse hebben in de oplossing die jij hem kan bieden.

Stap 3: Desire.

Nadat we de aandacht van een bezoeker hebben gepakt en vervolgens ook de interesse hebben gewekt, gaan we door met de volgende stap. Stap 3 zal er voor moeten zorgen dat er een verlangen wordt gecreëerd (Desire). Je zal je bezoeker in deze stap dus helemaal moeten overtuigen dat wat jij hem te bieden is, echt de beste oplossing is voor het probleem dat hij heeft.

Deze stap is echt cruciaal, want op dit punt gaat een bezoeker bepalen of hij bij jou gaat kopen of toch liever nog even ergens anders gaat kijken. Het is dus belangrijk dat je duidelijke taal spreekt en hem laat zien welke voordelen jouw dienst of product hem allemaal te bieden heeft.

Een manier om alle voordelen goed op te laten vallen, is door gebruik te maken van zogenaamde “bullet points”. op die manier ziet een bezoeker in één oogopslag wat hij allemaal voor moois kan verwachten.

Een andere manier om het verlangen te vergroten is door te laten voelen wat je bezoeker allemaal mis zal lopen wanneer hij jouw dienst of product niet koopt. Niemand vindt het namelijk leuk om dingen te missen. Dus als je slim inspeelt op deze emotie, dan kan het verlangen naar jouw product alleen maar groter worden bij je bezoeker.

Stap 4: Action.

Okay, je bezoeker heeft ondertussen een vurig verlangen naar jouw product, hij moet dit gewoon hebben. Dat brengt ons dus bij de vierde en laatste stap, namelijk: Action. Met action wil je dus dat je bezoeker tot een bepaalde actie over gaat – meestal zal dit zijn het kopen van je product.

Dat kun je doen door een zeer duidelijke en niet te missen “call to action” button – ook wel bestelknop – te plaatsen op de juiste plek. Hierbij kun je eventueel nog een korte tekst plaatsen, waarbij je jouw bezoeker de instructie geeft om op deze knop te klikken, zodat het bestelproces ingang gezet kan worden.

Hoe duidelijker jij bent naar je bezoeker, hoe sneller deze een bestelling zal plaatsen op jouw website.

Nu aan de slag met de AIDA-formule op je verkooppagina.

Wanneer je op je verkooppagina deze AIDA-methode gebruikt en je hebt een beetje talent om commercieel te schrijven, dan kun je zeker goede resultaten gaan boeken met je pagina. Maar als er in jou niet echt een copywriter zit, dan kan het alsnog lastig zijn om sterke en pakkende teksten te schrijven, ook al maak je gebruik van de AIDA-formule. Copywriting is immers toch een vak apart.

Als je toch liever het schrijven van je verkoopteksten uitbesteed aan een echte copywriter, zodat je uiteindelijk meer verkopen gaat maken dan met je eigen teksten, dan kun je kijken of één van onze copywriters iets voor je kan betekenen.

Klik hier voor onze freelance copywriters

 

februari 27, 2017

Geschreven door: Remon

Remon is content manager en managing director bij Tekstopdracht.nl. Tekstopdracht.nl is het nummer 1 platform van Nederland, waar tekstschrijvers en opdrachtgevers samen komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Facebook reacties