Simpele SEO-tip. gebruik interne links om je website sterker te maken.

intern linken

Je wilt natuurlijk een website neerzetten die helemaal perfect geoptimaliseerd is voor Google, zodat je goed gevonden kan worden. Je kan nu vreselijk hard aan de slag gaan met allerlei technische en vrij lastige punten, waarop Google jouw website beoordeelt. Maar je kan ook beginnen met iets wat je heel eenvoudig kan toepassen.

Een hele simpele, maar erg doeltreffende optimalisatie tip, is gebruik maken van interne links. Dit kun je vandaag zelf nog implementeren op je eigen website, waardoor hij meteen weer een beetje beter is geoptimaliseerd.

Wat zijn interne links en waarom is dit belangrijk?

Een interne link is een link op jouw website, welke verwijst naar een andere pagina binnen jouw website. Deze linkjes vind je bijvoorbeeld in het menu en in de footer van jouw website. Maar ook kun je interne links plaatsen in de body van je website – dus in teksten en artikelen.

Via interne linkjes geef je een bepaalde structuur mee van jouw website. Spider bots – onder andere die van Google – lezen deze links en volgen hem vervolgens om te kijken naar de pagina waar naar gelinkt wordt. Via interne links kun je dus een groot aan elkaar gekoppeld netwerk van jouw pagina’s maken.

“Ja, leuk die interne links en een gekoppeld netwerk. Maar waarom is dit goed voor mijn SEO?”

Via interne links kan Google goed opmaken wat er belangrijk is op jouw website. Daarom is het belangrijk dat je een goed en duidelijk menu maakt, met daarin de meest belangrijke linkjes binnen jouw website. Op die manier ziet Google meteen wat het meest belangrijk is op jouw website.

dit linkt me allemaal nog wel duidelijk. Maar nu komt het leuke gedeelte, waarmee je echt punten kan scoren bij Google.

Wanneer je namelijk een blog hebt gekoppeld aan jouw website, dan is het mogelijk om via interne links verschillende artikelen naar elkaar te laten verwijzen. Op die manier verbeter je jouw on-page SEO weer een beetje omdat je een bezoeker via een interne link kan doorsturen naar een andere relevante pagina.

Hoe ga je te werk met goede interne links?

Je kan met interne linkjes een bepaalde pagina enorm versterken. Dat bereik je als je vanuit een pagina,  linkt naar de pagina die jij zou willen versterken.

Even een voorbeeldje.

Stel je hebt een tekst geschreven over 5 SEO-tips om hoog te scoren in Google. In 1 van de punten in op je pagina haal je even heel kort het feit aan dat je SEO-teksten moet schrijven. Echter ga je in je artikel niet al te diep in op het schrijven van SEO-teksten. Maar je weet wel dat je al eerder een artikel hebt geschreven waarin je het schrijven van goede SEO-teksten helemaal hebt behandeld.

Wat je dan vervolgens doet, is in het woordje ‘SEO-teksten’ een interne link plaatsen naar het artikel wat je geschreven hebt over hoe je goede SEO-teksten moet schrijven.

Als je dit vervolgens bij andere artikelen ook doet, waar je het keyword ‘SEO-teksten’ gebruikt, dan versterk je dat artikel enorm, met mogelijk als resultaat een stijging in de zoekresultaten.

Maar pas wel op!

Als je interne links niet juist gebruikt, dan kan het gebeuren dat onderlinge pagina’s gaan concurreren met elkaar. Dat krijg je als je met hetzelfde keyword, naar verschillende pagina’s gaat linken binnen jouw website.

Ga je bijvoorbeeld met het keyword ‘freelance tekstschrijver‘ met 10 pagina’s linken naar pagina ‘A’ en vervolgens met 10 pagina’s met datzelfde keyword naar pagina ‘B’, dan zal Google niet meer weten wat nou de meest relevante pagina is voor dit keyword, met als resultaat dat je lager gaat scoren in Google.

Direct starten met intern linken

Intern linken is iets wat je echt heel makkelijk vandaag nog kunt toepassen als je dat nog niet deed. Maak voor jezelf even op welke pagina’s voor jou het meest belangrijk zijn, en versterk die vanuit andere artikelen door middel van een linkje naar het artikel op een passend keyword.

Kijk meteen hoe ik via dit artikel een aantal interne linkjes heb geplaatst, waarmee ik bepaalde artikelen versterk.

mei 25, 2017

Geschreven door: Remon

Remon is content manager en managing director bij Tekstopdracht.nl. Tekstopdracht.nl is het nummer 1 platform van Nederland, waar tekstschrijvers en opdrachtgevers samen komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Facebook reacties