Goede SEO-teksten laten schrijven? Hier vind je 10 punten waar je op moet letten.

seo teksten laten schrijven

Wat is er nou mooier dan gratis bezoekers op je website krijgen, die je vervolgens kan omzetten naar klanten? Precies niets. Eén van de manieren om gratis bezoekers op je website te krijgen is natuurlijk door hoog te scoren in Google. Want als jouw website bovenaan staat op de eerste pagina van Google, dan kun je aardig wat gratis verkeer naar je website verwachten.

Maar als je hoog wilt scoren, dan zul je jouw website wel moeten voorzien van sterke SEO-teksten. Natuurlijk schrijf je jouw teksten in eerste instantie voor je bezoeker. Maar wanneer je ze een klein beetje optimaliseert voor Google. kun je er meer resultaat uit halen. In dit artikel geef ik je 10 tips waarmee je een sterke SEO-tekst kan schrijven.

1# Wie is jouw doelgroep en wat is het doel van je SEO-tekst?

Een tekst schrijven is leuk. Maar zonder doel zal je tekst niet meer zijn dan vulling van je website. Dus wat je gaat doen voordat je gaat starten met het schrijven van jouw tekst, is het bepalen van jouw doelgroep en het doel van je tekst. Het is namelijk heel erg belangrijk dat de tekst die je gaat schrijven en opstellen, naadloos aansluit op jouw doelgroep. Zij gaan hem immers lezen, dus dan is het wel zo prettig als zij de tekst ook pakkend en interessant vinden. Aansluitend bepaal je tevens het doel van de tekst.

Jouw SEO-tekst kan als doel hebben:

  • Leads genereren
  • Verkoop stimuleren
  • Informeren

Wanneer je eenmaal je doelgroep en doel helder hebt, kun je verder met de volgende stappen.

2# Welke keywords gebruik je?

De tekst die je gaat schrijven moet natuurlijk zo hoog mogelijk in Google gaan scoren op bepaalde keywords. En dan natuurlijk het liefst keywords met een zo hoog mogelijk zoekvolume, zodat je een groot aantal bezoekers kan verwachten. Maar tevens is het belangrijk om op zoekwoorden gevonden te worden die misschien een minder hoog zoekvolume hebben, maar waarschijnlijk wel een betere conversie.

Neem bijvoorbeeld het keyword “tekstschrijver”, met een zoekvolume van ongeveer 1000 tot 10.000 per maand. Voor ons platform Tekstopdracht is dit een mooi keyword om op te scoren. Echter is dit nog wel een vrij algemene zoekopdracht, waardoor je nog niet direct de intenties weet van diegene die aan het zoeken is. Maar pakken we nu het longtail keword “SEO tekstschrijver gezocht“, met slechts 10 tot 100 zoekopdrachten per maand, dan zie je wel dat het volume een stuk lager ligt, maar tevens zie je dat er een heel specifieke opdracht gegeven is. De kans is dus groot dat de persoon echt al weet wat hij wil en daardoor is het aannemelijk dat je hier een klant aan over kunt houden.

Een handige tool die je kan gebruiken om te achterhalen welke keywords voor jou interessant zijn, is de Google Adwords Keyword planner. Met deze handige tool kun je snel bekijken op welke zoekwoorden veel gezocht wordt.

3# Verwerk in de titel je nummer 1 (longtail) keyword.

De titel van je pagina zegt veel over de inhoud. Google leest dit ook en neemt dit mee in zijn beoordeling. Als je dus hoog wilt eindigen in de zoekresultaten, dan is het verstandig om in de titel, jouw nummer 1 (longtail) keyword te verwerken.

Zo hebben we in dit artikel bijvoorbeeld gekozen voor het keyword “SEO-teksten”, met een zoekvolume van ongeveer 100 tot 1000 opdrachten per maand. En tevens hebben we er een longtail aan vast gekoppeld, namelijk “SEO-teksten laten schrijven” met een zoekvolume van tevens 100 tot 1000 opdrachten per maand.

4# Neem synoniemen op in je SEO-teksten.

Google is door de jaren heen steeds slimmer geworden. De zoekmachine kan veel makkelijk uitvinden waar een tekst nu over gaat en daardoor kan Google een aardige inschatting geven voor welke zoekopdracht een tekst relevant is.

Maar naast het kunnen begrijpen van een tekst, is Google ook instaat om synoniemen te kennen van bepaalde woorden en kent Google ook verschillende manieren van spellen.

Zoek bijvoorbeeld maar eens op het woord “kado”. Je zult zien dat er niet alleen websites verschijnen met het woord “kado”, maar tevens websites met “cadeau”. Dat betekent dus dat Google weet dat er meerdere spellingsvormen zijn van dit woord.

5# Gebruik afbeeldingen.

Een mooie afbeelding kan iets toevoegen aan je teksten en tevens kan het je bezoekers prikkelen om meer tijd door te brengen op je website. Daarnaast is het zo dat je de afbeeldingen op je website een “titel” en een  “alt tag” meegeven. Door deze in te vullen zijn zoekmachines in staat om te lezen waar de afbeelding over gaat. Vul deze daarom te alle tijden in.

Tevens kun je door het gebruik van afbeeldingen ook weer gevonden worden via Google Images. Dat is toch weer een leuke bijkomstigheid.

6# Langere teksten zijn beter voor SEO.

Als je een tekst schrijft welke gericht is op SEO, dan is de regel dat deze tenminste bestaat uit 300 woorden. Echter blijkt uit onderzoek dat langere teksten (van 2000+ woorden) het over het algemeen beter doen in de zoekresultaten. Nu moet je niet direct al je teksten gaan nalopen en uitbreiden tot 2000 woorden natuurlijk. Want als je een goed en uitgebreid artikel hebt geschreven, wat bestaat uit misschien 1000 woorden, dan is dat natuurlijk ook goed. Zolang je maar de informatie geeft die jouw bezoeker nodig heeft.

lange seo teksten

Hier vind je de resultaten van het onderzoek wat SerpIQ.com heeft gedaan.

#7 Schrijf een zoekmachinevriendelijke URL.

Houd je URL:  “simpel, kort en relevant”. Een URL die er kort en duidelijk uitziet, is dat ook voor Google. Tevens kan het handig zijn om in je URL ook jouw keyword(s) op te nemen. Dit heeft als voordelen dat mensen die jouw website zien verschijnen in de zoekresultaten van Google, eerder op jouw website klikken wanneer ze een mooie en relevante URL erbij zien staan en het andere voordeel is dat Google aan je URL al een inschatting kan maken van de webpagina.

Want zeg nou zelf, welke van de onderste 2 voorbeeld URL’s denk jij dat Google beter zal vinden?

URL voorbeeld 1:
www.tekstopdracht.nl/categorie_012/map_2367/dienst_2386.html

URL voorbeeld 2:
www.tekstopdracht.nl/dienst/artikel-blog/ervaren-tekstschrijver-seo

#8 Vergeet niet de H1, H2 en H3 koppen.

Titels en sub-titels zijn een zeer belangrijk onderdeel van je teksten. Niet alleen kun je hiermee aan je bezoeker laten zien dat jouw tekst uit meerdere onderdelen en blokken bestaat, maar tevens kan Google aan je H1, H2 en H3 koppen zien wat het hoofddoel is van jouw teksten. Het kan dus slim zijn om hier af en toe een belangrijk keyword in te verwerken. Maar doe dit wel met mate en maak er dus geen “keyword stuffing” van.

#9 Interne en externe links.

Door gebruik te maken van interne links (linkjes binnen jouw eigen website), kun je pagina’s versterken. Google telt namelijk alle linkjes die een pagina ontvangt. en daar horen ook jouw eigen interne linkjes bij (deze tellen wel minder mee dan externe links, maar ze helpen wel).

Het best kun je interne linkjes plaatsen op een bepaald woord, of een combinatie van woorden in een zin. In dit artikel heb je als het goed is al een aantal van dit soort linkjes gevonden.

Naast de interne links hebben we natuurlijk ook de externe links. Veel webmasters hebben het niet zo op het plaatsen van uitgaande links, omdat ze bang zijn om bezoekers kwijt te raken, maar ook zijn ze bang dat hun pagina minder sterk zal zijn. Maar dat is juist niet het geval (mits je dit goed doet). Wanneer je namelijk een uitgaande link plaatst naar een website met een hoge autoriteit (websites zoals: Wikipedia, websites van de overheid, grote nieuwssites), welke gerelateerd is aan jouw pagina, dan pikt Google dat ook op en eindig je mogelijk net boven je concurrent.

#10 Vergeet Google.

Wanneer je een SEO-tekst schrijft, dan schrijf je deze in eerste instantie voor je bezoeker en dus niet voor een zoekmachine. Dus vergeet Google heel even laat je creativiteit gaan en schrijf een tekst die je richt aan je bezoeker. Als je dat gedaan hebt, dan ga je eens kijken of je hem op het gebied van zoekmachineoptimalisatie kan verbeteren.

december 6, 2016

Geschreven door: Remon

Remon is content manager en managing director bij Tekstopdracht.nl. Tekstopdracht.nl is het nummer 1 platform van Nederland, waar tekstschrijvers en opdrachtgevers samen komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Facebook reacties