Wil jij de mooiste website, of een website die het beste resultaat geeft? ( Plus voorbeeld met de lelijkste website)

mooiste website

Als ondernemer wil je natuurlijk een mooie website hebben. een website die klasse uitstraalt en een reflectie geeft van hetgeen waar jij voor staat met jouw business. Allemaal heel erg logisch natuurlijk, want het moet er wel allemaal een beetje professioneel uitzien en daarom wil je naast goed geschreven webteksten, ook een mooi design voor je website.

Maar een mooie website wil nog niet meteen zeggen dat je een goede website hebt. Het primaire doel van jouw website is simpelweg niet, ‘de mooiste website zijn’, maar wel ‘het leveren van een zo hoog mogelijk rendement’. Daar zou het design van je website dus op ingesteld moeten worden.

Wow, mooi dit allemaal. Maar wat bied je eigenlijk aan?

Als jij een webdesigner vraagt om een super mooie website te maken, dan kun je die zeker krijgen. Er zijn genoeg websites te vinden met een schitterend en futuristisch design. Erg gaaf en mooi om te zien natuurlijk en de designer heeft erg zijn best gedaan, dat kun je goed zien. Maar helaas heb je er als ondernemer niet veel aan.

Als ondernemer wil je namelijk maar één ding. En dat is klanten binnenhalen. Dat betekent dus dat als er een potentiële klant op jouw website belandt, hij direct moet kunnen zien wat jij hem te bieden hebt.

Welke fouten worden vaak gemaakt op een website?

Helaas worden er fouten gemaakt, waardoor jij als ondernemer een hoop inkomsten misloopt. Erg zonde natuurlijk, maar meestal is een kleine aanpassing al voldoende om het probleem op te lossen.

Hieronder vind je een aantal punten waarbij het mis gaat.

  • Te veel focus op het design gelegd
  • Te veel afleiding voor zaken die er niet toe doen
  • Te weinig tekst gebruikt
  • Geen, of onduidelijke structuur

Natuurlijk is een mooi design belangrijk. Maar het design mag nooit afbreuk doen aan het doel van jouw website. Het design zou jouw doel jouw moeten ondersteunen.

even een voorbeeldje.

Neem even het design van ‘restaurant Red’ in Amsterdam. als je hun website bezoekt, dan is het eerste wat je opvalt de enorme slider. Mooie foto’s hoor, dat zeker. Het vertelt me alleen totaal niet wat ik hier kan vinden.

De punten die hier voornamelijk mis gaan zijn: “te veel focus op het design, te veel afleiding voor zaken die er niet toe doen en te weinig tekst gebruikt”.

De slider neemt enorm veel ruimte in op de website, die nu simpelweg niet nuttig gebruikt wordt. dit kun je vrij eenvoudig oplossen, door er wat tekst op te plaatsen, zodat je een bezoeker duidelijk kan maken wat hij op jouw website kan vinden. Als je daarnaast ook nog eens 2 opvallende ‘call to action buttons’ plaatst, dan is het doel van je website ook meteen duidelijk. Bijvoorbeeld meer informatie over de gerechten en een reserveerknop om direct te reserveren.

Hieronder heb ik een screenshot geplaatst van de homepage, zoals deze er er nu uit ziet. En daaronder vind je mijn aangepaste versie, waarvan ik denk dat het veel duidelijker is, waardoor er meer resultaat behaalt zal worden.

Dit is de originele website.

 

Dit is mijn aangepaste versie.

Je ziet al meteen dat het toevoegen van een simpele headline en twee buttons een enorm verschil kan maken. Het trekt nu veel meer de aandacht en alles is meteen een stuk duidelijker.

Kijk nu eens goed naar je eigen website. Zijn er zaken die beter en duidelijker kunnen? als je er zelf niet helemaal uitkomt, vraag dan eens aan een ander om er naar te kijken. Ook dat een een hoop ophelderen, waardoor je vervolgens bepaalde zaken kan – laten – aanpassen.

Tegen alle natuurwetten in. Deze lelijkste website ooit. Maar wel met geweldige resultaten…

In dit artikel heb ik je de tips geven om een mooie website te maken, maar wel met een design wat gericht is op het doel dat jij hebt met jouw website.

Ik weet zeker dat als je deze tips opvolgt, je betere resultaten zult gaan behalen. Maar… er is altijd wel een uitzondering op de regel. Wat ik je hier ga laten zien zal je werkelijk versteld doen staan. Zeker als ik zeg dat dit ook nog eens één van de meest succesvolle websites is binnen de autoleasebranche van Groot Brittannië. Kijk maar eens even op Ling Cars.

Dat is schrikken toch? Overal zie je iets knipperen, er komt een oorverdovend geluid op je af en laten we eerlijk zijn… de website ziet er nou niet echt fraai uit. Maar blijkbaar werkt dit perfect voor Ling.

Deze website mogen we – naar mijn mening – zeker de lelijkste website ooit noemen. Persoonlijk denk ik ook dat Ling een nog beter resultaat kan behalen, wanneer ze haar website een nieuw design zou geven. Maar als deze lelijke website doet wat hij moet doen, wie ben ik dan om er iets van te zeggen?

 

(Geraadpleegde bron: Waardevollewebteksten.nl)

juni 2, 2017

Geschreven door: Remon

Remon is content manager en managing director bij Tekstopdracht.nl. Tekstopdracht.nl is het nummer 1 platform van Nederland, waar tekstschrijvers en opdrachtgevers samen komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Facebook reacties