De kracht van copywriting. Onderschat een copywriter niet.

copywriter kracht

Op de vraag: “Wat is een copywriter?”, zullen de meeste mensen antwoorden: “Gewoon, iemand die teksten schrijft.”. En ja, in zekere zin klopt dat natuurlijk wel, want een copywriter schrijft inderdaad teksten. Maar een journalist of een dichter doet dat ook.

dus het antwoord: “Gewoon, iemand die teksten schrijft.” is dan wel een beetje erg kort door de bocht. Daarnaast wordt met dit antwoord ook een beetje de kracht van een copywriter onderschat.

Wat doet een copywriter dan wel?

Een copywriter schrijft teksten die eigenlijk maar één doel hebben, namelijk zoveel mogelijk bezoekers overhalen om te kopen op jouw website of webshop. De teksten van een copywriter worden zorgvuldig en verleidelijk geschreven, waardoor de bezoekers die de tekst lezen, op subtiele wijze warm gemaakt worden voor een product of dienst.

Zo’n subtiele verkooptekst bestaat dus niet uit een eenvoudig opgebouwd verhaaltje over een product, nee. De copywriter zal de tekst zo schrijven, dat de bezoeker door verschillende fases geloodst wordt binnen het verkoopproces – hij zal onder andere de AIDA-formule gebruiken.

Hoe meer een bezoeker leest op de verkooppagina, hoe meer zijn onderbewuste brein wil overgaan op de aankoop van het product. Goede copywriting zal dan ook leiden tot meer verkopen.

Helaas wordt de kracht van een copywriter onderschat

De kracht van sterke copywriting wordt helaas nogal eens onderschat. Ja, ik weet dat we allemaal kunnen schrijven. Maar er zit toch echt wel een verschil tussen het schrijven van een e-mail naar je collega en het schrijven van een super sterke verkooptekst.

Natuurlijk kun je zelf aan de slag gaan met het schrijven van je eigen verkoopteksten en ook daarmee zul je vast wel verkopen kunnen scoren. Maar waar je met een door jouzelf geschreven verkooptekst misschien een conversieratio behaalt van 3%, haal je met een tekst van een copywriter misschien een conversieratio van 10%. Dat is toch een aanzienlijk verschil, waardoor je veel inkomsten misloopt.

Je wilt toch verkopen?

Ik neem aan dat het jouw doel is om zoveel mogelijk klanten te helpen. Dat wil dus zeggen dat je conversieratio zo hoog mogelijk moet liggen. Ga je dan voor je eigen verkoopteksten? Of schakel je dan toch maar de hulp in van een freelance copywriter?

Een freelance copywriter kost je natuurlijk wel even wat geld. Maar als je het idee hebt dat je geld bespaart als je zelf een tekst gaat schrijven, dan kom je – zoals je gezien hebt aan het verschil in conversieratio – toch een klein beetje bedrogen uit.

Het werk van een goede copywriter zal zich namelijk dubbel en dwars gaan terug verdienen omdat je met de tekst van een copywriter simpelweg meer verkopen zal gaan maken. En dat is toch wat je wilt uiteindelijk.

Hoe vind je een goede copywriter?

Mocht je nou twijfelen aan je eigen talenten met betrekking tot het schrijven van wervende en overtuigende verkoopteksten, dan kan het verstandig zijn om een copywriter in te huren.

Maar hoe weet je nou of een copywriter geschikt is voor jouw opdracht? Om hierachter te komen kun je een aantal zaken uitzoeken.

In welke branche is de copywriter gespecialiseerd? Als je een copywriter inschakelt, dan is het wel zo prettig als deze al enige ervaring heeft in de branche waarin jij actief bent. Waarschijnlijk is hij dan al wat beter bekend met het soort klant van jou, waardoor hij sneller tot de perfecte tekst kan komen.

Vraag voorbeeldteksten. Denk je dat je iemand gevonden hebt die mogelijk geschikt is? Mooi, maar vraag wel even of je wat van zijn eerdere opdrachten – en klanten – kan zien. Op die manier kun je kijken of de stijl van de copywriter past bij wat jij zou willen uitdragen.

Natuurlijk zal een copywriter altijd zijn best doen om jouw stijl uit te dragen, maar hoe je het ook wendt of keert, een copywriter zal altijd een eigen manier van schrijven houden.

Stelt de copywriter veel vragen? Dacht je dat jij diegene was die vragen moest gaan stellen? Fout. Een goede copywriter zal meer vragen hebben voor jou, dan jij voor hem.

Er moet namelijk een zo goed mogelijke tekst geschreven worden, voor een bepaalde doelgroep. Dat betekent dat de copywriter zoveel mogelijk in de huid van deze doelgroep wil kruipen. Zo kan hij achter zaken komen als: “waar de persoon naar verlangt, waar het pijnpunt van deze persoon ligt en hoe de persoon communiceert”. Dit gaat dus gepaard met een hoop vragen die aan jou gesteld zullen worden.

Hij heeft jouw tekst niet vanmiddag al af. Het schrijven van een goede verkooppagina kost een hoop tijd. Hier moet namelijk goed over nagedacht worden en elk zinnetje moet een bepaald effect, of een bepaalde emotie gaan oproepen bij jouw bezoeker.

Een goede copywriter zal daarom na het schrijven van de tekst, eerst alles gaan analyseren, om vervolgens de tekst weer te gaan herschrijven op punten die toch net even anders moeten. Zo komt hij uiteindelijk op een super sterke tekst uit en dat is niet in een middagje gebeurd.

Mocht je een goede freelance copywriter zoeken, dan kun je op ons platform kijken of er één geschikt is voor jouw opdracht door contact met hem of haar op te nemen.

mei 15, 2017

Geschreven door: Remon

Remon is content manager en managing director bij Tekstopdracht.nl. Tekstopdracht.nl is het nummer 1 platform van Nederland, waar tekstschrijvers en opdrachtgevers samen komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Facebook reacties