Klanten die niet betalen vermijden? Volg dan deze 5 tips op.

klant niet betalen

Voor veel ondernemers – en helemaal voor de ZZP’er – is misschien wel het meest vervelende probleem, een klant die maar niet wil betalen. Jij hebt je keurig aan alle gemaakte afspraken gehouden en stuurt vervolgens netjes een factuur met daarin het verschuldigde bedrag. Maar daarna blijft het angstvallig stil…

Heel vervelend, je hebt dus een klant die het blijkbaar nogal lastig vindt om de door jou gestuurde factuur te betalen. Helaas gebeurt dit nog maar al te vaak. En het meest vervelende is dat jij vervolgens achter jouw centen aan mag en hierdoor ook nog eens in de financiële problemen kunt komen. Jouw rekeningen lopen immers ook gewoon door.

Om dit te voorkomen wil ik in dit artikel vijf tips met je delen, waardoor je minder snel – helemaal uitsluiten is lastig – last zult hebben van niet betalende klanten.

1# Mondelinge afspraken zijn niet genoeg. Leg afspraken vast

De meeste ondernemers maken het liefst mondelinge afspraken met elkaar. Logisch, want alles helemaal vastleggen kost een hoop tijd. Zeker als het om een relatief kleine opdracht gaat – zoals een freelance tekstschrijver die bijvoorbeeld vier SEO-teksten schrijven als opdracht krijgt – maak je liever een ‘gentleman’s agreedment’.

Helaas kunnen hierdoor misverstanden ontstaan, omdat beide partijen menen iets anders afgesproken te hebben. Met als resultaat een niet betalende klant.

Probeer daarom belangrijke punten contractueel vast te leggen. Als je alles zwart op wit hebt staan, dan zijn beide partijen het met de afspraken eens en kunnen er geen misverstanden meer ontstaan.

2# Wees niet bang om je klant te herinneren aan de factuur

Je hebt drie weken geleden de factuur opgestuurd naar de opdrachtgever. Maar wanneer je alle inkomende betalingen controleert, merk je dat deze nog steeds niet betaald is, terwijl er toch duidelijk afgesproken was dat er binnen twee weken betaald zou worden.

Okay, hij is nu een week te laat met betalen. Maar moet je nu al een herinnering sturen? Of komt dat te dwingend over en moet je het deze week nog even aankijken?

Natuurlijk kan het een lastige situatie zijn. Maar de afspraak was veertien dagen en je zit nu al op eenentwintig dagen. Stuur die herinnering er maar gewoon uit. Het kan zijn dat de opdrachtgever het even vergeten was. Na die herinnering kan hij de factuur alsnog even voldoen, waarna jij jouw verdiensten ook binnen hebt.

3# Google even of iemand kredietwaardig is

Iemand op zijn mooie blauwe ogen vertrouwen is over het algemeen niet verstandig. Helaas zitten oplichters overal en omdat wij te goed van vertrouwen zijn, zijn we dan een makkelijk doelwit voor hen – helaas spreek ik uit ervaring.

Mocht je nou op het punt staan om een opdracht aan te nemen van iemand, maar heb je twijfels of alles wel goed zit? Probeer dan eens uit te vinden of er meer bekend is over de persoon in kwestie. dit kun je heel eenvoudig doen via Google. Mocht deze persoon al meer op zijn kerfstok hebben, dan kan een simpele zoekopdracht via Google je de antwoorden geven.

4# Wees zakelijk en laat je emoties niet teveel meetellen

We zijn allemaal mensen en we hebben allemaal emoties. Natuurlijk is het goed om begrip te hebben voor bepaalde situaties. Dus mocht een klant vergeten te betalen omdat er een familielid overleden is, dan mag je daar best begrip voor hebben.

Maar heeft jouw klant continu een nieuwe smoes, dan zul je het toch zakelijk moeten oplossen als je dit merkt. Zeg tegen je klant dat je alle begrip hebt voor zijn situatie, maar dat hij nu toch echt zijn verplichtingen moet gaan nakomen.

5# Liever zekerheid? Laat je klant geheel of gedeeltelijk vooraf betalen

Wil je liever helemaal geen gezeur hebben van niet betalende klanten? Kies dan voor de grootste zekerheid en laat je vooraf betalen, of gedeeltelijk vooraf betalen. Op die manier weet je zeker dat je jouw verdiensten hebt als je de opdracht aflevert.

Het enige nadeel is dat veel opdrachtgevers mogelijk de opdracht afzeggen, wanneer jij vraagt om een betaling vooraf. Dat is toch jammer, want jij wilde die opdracht graag uitvoeren.

Onze oplossing: “Vooraf betalen, zonder risico voor opdrachtgever en freelancer”

we snappen dat je als freelance tekstschrijver of freelance vertaler graag de zekerheid hebt op een betaalde factuur als je een opdracht hebt afgerond, dat is logisch. Maar aan de andere kant snappen we ook dat een opdrachtgever pas wil betalen, als zijn opdracht is afgeleverd. Die wil ook niet het risico lopen om geld kwijt te zijn, zonder dat er iets wordt geleverd.

Onze oplossing biedt zowel de tekstschrijver, als de opdrachtgever garantie. De opdrachtgever betaalt namelijk vooraf voor de opdracht. Vervolgens houden wij het geld vast, totdat de tekstschrijver de opdracht aflevert.

Heeft de opdrachtgever de opdracht correct ontvangen? Dan kan deze de opdracht markeren als ‘geleverd’ en zal de tekstschrijver zijn geld ontvangen in zijn balans. Levert een tekstschrijver niet? Dan wordt de opdracht geannuleerd en wordt de opdrachtgever gecrediteerd. Hierdoor is hij zijn geld dus niet kwijt. Zo simpel kunnen betaalproblemen worden opgelost.

 

mei 23, 2017

Geschreven door: Remon

Remon is content manager en managing director bij Tekstopdracht.nl. Tekstopdracht.nl is het nummer 1 platform van Nederland, waar tekstschrijvers en opdrachtgevers samen komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Facebook reacties