Hoe vind je de juiste keywords voor jouw website en pagina’s?

beste keywords

Wanneer je een website hebt dan wil je natuurlijk dat deze zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google verschijnt. Want hoe hoger jouw website staat, hoe meer – gratis – bezoekers je kunt verwachten. Maar hoe weet je nu op welke zoektermen de pagina’s op jouw website moeten scoren, zodat je zoveel mogelijk nieuwe klanten kunt binnenhalen?

In het volgende artikel zal ik je daarom antwoord gaan geven op de vragen: “Wat zijn keywords” en “Hoe doe je keyword onderzoek op een simpele manier?”. Als je vervolgens deze eenvoudige basisregels aanhoudt, dan weet je zeker dat je je richt op de beste zoektermen voor jouw website.

Wat zijn keywords?

‘Keywords’, een leuke term, maar wat zijn keywords nou eigenlijk? Een keyword is eigenlijk niets meer of minder dan een bepaalde zoekterm waarop jij jouw website – of pagina op jouw website – gevonden wilt laten worden.

Om je meteen even een klein voorbeeld te geven, waardoor het wat duidelijker wordt, nemen we even onze eigen website Tekstopdracht.nl. Een zoekterm – lees ‘keyword’ – waarop wij graag gevonden zouden willen worden is ‘tekstschrijver‘. Dat betekent dus dat wij dit keyword zullen opnemen in de tekst, op de pagina waarmee we op dit keyword willen scoren.

Het is namelijk zo dat Google aan de hand van de door jou gebruikte keywords in jouw SEO-teksten kan inschatten waar je pagina over gaat, waardoor je hoger gaat scoren in de zoekresultaten op deze keywords.

Short tail keywords.

Zo’n 30% van alle zoekopdrachten die worden opgegeven op de website van google bestaat uit 1 tot 3 woorden. Dit noemen we de zogenaamde ‘short tail zoekopdrachten’. Je kan je enorm gaan focussen op deze short tail keywords met je website, maar over het algemeen zul je merken dat het erg lastig wordt om op deze zoektermen hoog te scoren.

Google heeft zoals je weet slechts 10 posities op een pagina. En je kunt jezelf wel voorstellen dat wanneer je in binnen een zeer concurrerende markt gaat focussen op een vrij algemeen keyword binnen die markt – zoals het keyword ‘tekstschrijver’ voor ons – je zal moeten opboksen tegen nog veel meer spelers die daarop willen scoren.

Met alleen goede SEO-teksten zul je het in de meeste gevallen simpelweg niet gaan redden om op deze keywords te scoren. In eerste instantie zal je focus dus niet op deze short tail keywords moeten liggen.

Long tail keywords.

De overige 70% van de zoekopdrachten binnen Google bestaan dus uit de zogenaamde ‘long tail zoekopdrachten’ . Long tail zoekopdrachten bestaan uit 4 of meer woorden.

Een long tail keyword zou voor Tekstopdracht.nl dus kunnen zijn: “waar vind ik een goede tekstschrijver“. Je ziet dat dit al een zeer specifieke opdracht wordt en omdat er een stuk minder concurrentie zal zijn op deze zeer specifieke zoekopdracht kan je makkelijker scoren in de zoekresultaten.

Natuurlijk ligt het zoekvolume voor een specifieke zoekopdracht vele malen lager dan een algemene short tail zoekopdracht, maar als je gaat scoren op meerdere long tail zoekopdrachten, dan kun je aardig wat bezoekers gaan binnenhalen.

Daarnaast is het ook zo dat de long tail zoekopdrachten een hogere conversie zullen hebben. Dat komt omdat de mensen die long tail zoekopdrachten gebruiken al verder zijn in het aankoopproces. Zo kan iemand bijvoorbeeld zoeken op  ‘jurkje’ of op ‘blauw jurkje Guess lange mouw’. Mag jij zeggen wie er eerder iets gaat bestellen.

Hoe pak je het keyword onderzoek aan?

Je weet nu dus dat je keywords moet gaan bepalen voor je website en pagina’s die je maakt. Maar hoe weet je nou op welke zoekopdrachten je zou moeten scoren? Om daar achter te komen zul je een keyword onderzoek moeten uitvoeren. dit onderzoek kun je met behulp van allerlei – betaalde – tools doen en daarbij kun je het zo uitgebreid en ingewikkeld mogelijk maken als je wilt. Maar ik ga het vandaag heel eenvoudig houden met je en je 2 simpele trucjes laten zien die je direct kan toepassen en waarmee je zeker goede keywords kunt bepalen voor je website.

Keywords bepalen met de Google keyword planner.

de zoekwoordplanner van Google is bedoelt om te bepalen op welke zoekopdrachten je zou willen adverteren met Google Adwords – het advertentieplatform van Google. dankzij de keyword planner van Google kun je zien op welke zoektermen er wordt gezocht en hoe vaak er op gezocht wordt iedere maand.

De zoekwoordplanner werk eigenlijk vrij simpel. Wat je doet is een zoekwoord opgeven door eerst te klikken op “Nieuwe zoekwoorden zoeken met woordgroep, website of categorie” en vervolgens vul je een zoekwoord in bij: “Uw product of service.”, waarvan jij denkt dat deze door jouw doelgroep veel zal worden gebruikt. Let er wel op dat je de targeting ook op de juiste taal en het juiste land zet.

Nu zul je een lijst met suggesties krijgen van – short tail – zoekopdrachten met daarbij het aantal keren dat er op wordt gezocht.

Je kan nu aan de hand van de zoektermen die je daar vindt SEO-teksten gaan schrijven voor je website.

Keywords bepalen met Google suggesties.

De keyword planner is zoals je ziet een super handige tool om te bepalen op welke zoekopdrachten jouw website zou moeten scoren in Google. Maar er is nog een heel erg eenvoudige manier om te kijken welke keywords je zou kunnen gebruiken voor je website.

Daarvoor ga je naar de website van Google, waar je vervolgens een keyword opgeeft waarvan jij denkt dat jouw doelgroep er veel op zoekt. Als je dat gedaan hebt, dan scrol je vervolgens helemaal naar beneden. Je zal dan onderaan de pagina de tekst lezen “Zoekopdrachten gerelateerd aan…”. Deze suggesties die Google geeft kun je ook weer gebruiken als ze geschikt zijn voor jouw website.

aan de slag met jouw keywords.

Je hebt nu twee manieren die je kunnen helpen om te bepalen op welke zoekopdrachten jij je zal gaan richten. Zoals gezegd kun je je het beste op long tail zoekopdrachten richten, aangezien je daarmee het snelst kan scoren in Google.

april 2, 2017

Geschreven door: Remon

Remon is content manager en managing director bij Tekstopdracht.nl. Tekstopdracht.nl is het nummer 1 platform van Nederland, waar tekstschrijvers en opdrachtgevers samen komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Facebook reacties