Het geheim van clickbait vind je hier. De uitkomst zal je verbazen.

clickbait wat is dat

Als je een account hebt op Facebook, dan heb je ze vast wel eens voorbij zien komen. Berichten die door één van je vrienden is gedeeld met een titel zoals de drie voorbeelden hieronder.

“Wow, dit meisje van 15 verdient miljoenen met haar mobiel. Hoe ze dit doet zal je verbazen.”

“Dit is bizar. Deze man is 20 kg afgevallen, zonder moeite. Zijn methode is verbluffend”

“Wat je hier ziet is onmogelijk. Deze vrouw vindt een koffer met geld. Wat er daarna gebeurt geloof je niet.”

Uiteraard vind je onder deze titels, ook nog eens een afbeelding die je zintuigen alleen nog maar meer prikkelt. En zeg eens eerlijk. Heb je wel eens uit nieuwsgierigheid geklikt op zo’n bericht? En ben je er toen achter gekomen dat de pagina zelf eigenlijk totaal geen waarde had, maar alleen maar bestond uit een slap artikel en verder vol stond met advertenties?

Schaam je dan niet, want je bent niet de enige die op zo’n link heeft geklikt – ja, ik heb ook weleens op zo’n linkje geklikt. Deze berichten zijn niets meer of minder dan ‘clickbait’. Maar wat is clickbait dan precies?

Wat is clickbait?

“Clickbait is een link naar een – commercieel – artikel, welke voorzien is van een zeer controversiële titel die er voor zorgt dat je heel erg nieuwsgierig wordt, waardoor je al snel geneigd bent om op deze link te klikken.”

Het gaat dus puur om het feit dat er zoveel mogelijk mensen klikken op de desbetreffende link, om vervolgens zoveel mogelijk advertentieinkomsten binnen te halen. Want echt waarde bieden deze websites je niet. Maar waarde bieden is ook zeker niet hun bedoeling.

voorbeeld clickbait facebook

Dit is een mooi voorbeeld van clickbait op Facebook

Kun je clickbait gebruiken voor je eigen artikelen?

Jazeker kan dat.

“Hé, maar je zegt net dat er waardeloze artikelen achter clickbait schuil gaan?”

Ja, dat klopt, maar in principe is het ook helemaal niet verkeerd om een kop te schrijven die een bezoeker extreem nieuwsgierig maakt. Sterker nog, als je schrijft volgens de AIDA-formule, dan weet je dat je eerst de ‘aandacht’ moet grijpen van iemand. En aandacht grijpen, dat doe je met zo’n pakkende titel zeer zeker.

Alleen zal je er wel voor moeten zorgen dat ook de rest van het artikel dat je schrijft, ook helemaal top is en de verwachtingen waarmaakt. Je wilt je bezoeker immers niet teleurstellen.

Leer van deze clickbait titels

Wat triggert jou om op deze linkjes te klikken? Als je dat weet, kun je vervolgens proberen om hetzelfde effect te creëren met jouw titels. Als mensen vervolgens jouw nieuwste post voorbij zien komen op Facebook, dan wil je natuurlijk hetzelfde effect op hen overbrengen. Hierdoor zullen ze klikken op jouw linkje.

Op deze manier kun je sowieso al meer bezoekers trekken naar je website. Maar zoals ik al eerder gezegd heb, stel ze na de klik niet teleur. Ze komen met een bepaalde verwachting naar je website toe. Maak die verwachting dan ook waar.

 

(Geraadpleegde bron: Waardevollewebteksten.nl)

mei 17, 2017

Geschreven door: Remon

Remon is content manager en managing director bij Tekstopdracht.nl. Tekstopdracht.nl is het nummer 1 platform van Nederland, waar tekstschrijvers en opdrachtgevers samen komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Facebook reacties