Voorkom deze 10 nieuwsbrieffouten voor meer succes met jouw e-mails.

nieuwsbrief blunders

E-mail, het bestaat nu alweer zo’n 20 jaar en het is niet meer weg te denken uit onze huidige maatschappij. Veel bedrijven maken dankbaar gebruik van deze uitvinding, om te communiceren met klanten, in de vorm van nieuwsbrieven.

Erg handig natuurlijk. Want als bedrijf zijnde kun je met één simpel mailtje direct je gehele klantenbestand op de hoogte brengen van jouw laatste nieuwtjes, aanbiedingen en nieuwe producten.  Alleen moeten jouw klanten dan wel de moeite nemen om jouw nieuwsbrief te openen en te lezen. En dat blijkt toch steeds lastiger te worden.

Ga voor jezelf eens even na hoeveel e-mails jij per dag ontvangt – van collega’s, klanten of nieuwsbrieven waarop je geabonneerd bent. Dat zullen er zeker aardig wat zijn. Waarschijnlijk zal het grootste gedeelte in de prullenbak belanden omdat je anders teveel tijd kwijt bent met het lezen van reclame of informatie wat op zich niet heel belangrijk is. Als je een e-mail dan toch opent en deze vervolgens even snel scant of het een interessante mail is, dan kun je alsnog snel afhaken. Dat is dan ook een gemiste kans voor de afzender.

Veel nieuwsbrieven belanden hierdoor vaak – zelfs ongelezen – in de prullenbak van jouw klanten of abonnees, erg zonde natuurlijk. Maar waar kan dat nou aan liggen? Om je antwoord te geven op deze vraag vind je in dit artikel 10 nieuwsbrieffouten die je moet voorkomen.

1# Gebruik geen ‘nieuwsbrief nummer …’ als titel

Dit punt lijkt misschien een open deur, maar helaas wordt deze fout nog heel erg vaak gemaakt – zelfs door grote marketingwebsites. Een titel als deze zegt namelijk helemaal niets en het prikkelt een klant of abonnee totaal niet om verder te lezen.

Zorg er daarom altijd voor dat je een onderwerpregel schrijft die mensen mensen nieuwsgierig maakt. Een aantrekkelijke onderwerpregel zal de ‘open rate’ van jouw e-mails enorm verbeteren.

2# Onpersoonlijke mails zijn niet nodig

Met de huidige technieken die alle mailproviders gebruiken, is het niet meer nodig om mails te versturen die niet gepersonaliseerd zijn.

Je kan namelijk heel eenvoudig met een bepaalde shortcode – hoe deze eruit ziet is afhankelijk van jouw mailprovider – een voornaam of achternaam in je e-mail invoegen. Het voordeel van gepersonaliseerde e-mails is dat deze vaker en beter gelezen worden.

3# Je mail is niet te herleiden aan je bedrijf

Je verstuurt wel e-mails, maar het is voor een ontvanger niet meteen duidelijk dat deze van jouw bedrijf afkomstig zijn.

Zorg er daarom voor dat jouw het duidelijk is dat jouw bedrijf de afzender is van de e-mail. Dat kan door bijvoorbeeld je logo in de kop van de e-mail te plaatsen en eventueel de kleuren van jouw huisstijl gebruiken. Dit zal een stukje herkenning geven aan jouw klanten en abonnees.

4# Je tekst is te lang

Je moet rekening houden met het feit dat de ontvanger van jouw e-mail waarschijnlijk nog veel meer e-mails ontvangt. Het lezen van al die e-mails kost een hoop kostbare tijd. Probeer daarom je e-mails niet al te lang te maken. Gewoon kort en bondig zijn is het beste. Een e-mail met een lengte van zo’n 200 tot 500 woorden is een prima lengte.

maak je de tekst langer, dan loop je het risico dat ze jouw mail niet gaan lezen. Of een ontvanger denkt: “Oei, die tekst is best lang. Ik lees hem later wel.”. Van uitstel komt vaak afstel helaas.

5# Wel eens van ‘call to action’ gehoord?

Je stuurt je berichten natuurlijk met een bepaald doel. Maak dit doel dan ook duidelijk door middel van een zogenaamde ‘call to action’ mee te geven. Dat kan zijn een korte zin waarin je de bezoeker vraagt om een bepaalde actie – zoals bijvoorbeeld het bezoeken van een pagina. Als je jouw bezoeker namelijk een beetje de weg wijst en vertelt wat hij moet doen, dan zul je meer succes behalen met jouw e-mails.

6# Je nieuwsbrief wordt niet op alle apparaten goed weergegeven

Tegenwoordig komen alle mailtje ook binnen op onze smartphone. de kans is dus erg groot dat we een mail openen op onze smartphone.

Dat betekent dus dat je jouw e-mails zo moet opmaken, dat ze ook op mobiel prettig leesbaar zijn.

7# Je bent alleen maar aan het promoten en aan het verkopen

Wanneer je e-mails stuurt naar de personen op jouw e-maillijst, dan is het belangrijk dat je daar een goede ‘relatie’ mee opbouwt. En een relatie opbouwen doe je niet door ze alleen maar plat te mailen met promoties en een verkoopverhaal.

Wat je wel moet doen is het leveren van waarde, zodat ze echt een reden hebben op op jouw e-maillijst te staan. Waarde kun je bijvoorbeeld leveren door middel van het gratis toesturen van een interessant e-boekje of te gekke artikelen die je hebt geschreven.

Het beste zou je de 80/20 regel kunnen aanhouden. Dat betekent dat je 80% waarde geeft en vervolgens 20% vraagt of de mensen op jouw e-maillijst mogelijk interesse hebben in jouw producten of diensten.

8# Je vermeldt je bedrijfsgegevens niet

Als iemand een e-mail van je ontvangt, die je uit naam van je bedrijf verstuurt, dan is het wel zo prettig als ze jouw bedrijfsgegevens kunnen zien.

Je kan deze vermelden in de voet van je e-mails – als handtekening, zodat je hem nooit vergeet. Vermeld dan je bedrijfsgegevens, de persoon die de mail heeft verstuurt en de contactgegevens. Het is namelijk wel zo prettig dat een ontvanger met een vraag contact kan opnemen met de afzender.

9# Je hebt geen afmeldlink opgenomen in je e-mails

Wanneer je als bedrijf e-mails verstuurt, dan moet je aan een aantal voorwaarden voldoen. Eén van deze voorwaarden is dat je er voor moet zorgen dat het mogelijk is voor iemand om zich af te melden van jouw nieuwsbrief.

Heb jij deze niet in jouw e-mails opgenomen, dan zou je daar problemen mee kunnen krijgen. Hier vind je meer informatie over de punten waaraan je als bedrijf moet voldoen bij het verzenden van e-mails

10# Je stuurt teveel e-mails

Als je te pas en te onpas maar e-mails verstuurt naar jouw abonnees, dan loop je het risico dat ze er een beetje moe van worden, waarna ze zich vervolgens afmelden.

Probeer liever je informatie te verzamelen en te bundelen, zodat je iedere week op een vaste dag je e-mail kan verzenden. Dat werkt beter dan elke keer maar een e-mail te sturen met daarin maar een heel klein beetje informatie.

april 28, 2017

Geschreven door: Remon

Remon is content manager en managing director bij Tekstopdracht.nl. Tekstopdracht.nl is het nummer 1 platform van Nederland, waar tekstschrijvers en opdrachtgevers samen komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Facebook reacties